زیست فناوری

نوشته: کسری اصفهانی

به بهانه راه‏اندازي فن بازار در نمايشگاه هفته پژوهش
نویسنده : کسری اصفهانی - ساعت ۳:٤٧ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٢/۱٠/٢٥
 

 

تعريف تكنولوژي

تكنولوژي يا فناوري هنر استفاده از دانش‏ها، مهارت‏ها و تجارب سازماني است تا با توليد و به كارگيري كالاها و خدمات نيازهاي رو به گسترش انسان برآورده شود. انتقال تكنولوژي، شامل تمام نظام‏هاي حمايتي و سازوكارهاي مورد نياز براي توسعه يك محصول، فرايند يا خدمات است كه به اين منظور مي‏توان از تبادل‏ دانش‏ها، مهارت‏ها و تجارت سازماني استفاده نمود.

 

تكنولوژي به عنوان يك كالاي قابل تجارت

بازار بين‏المللي تكنولوژي تا حدود زيادي شبيه بازار مبادلات كالاهاست، اما در مقايسه با ساير كالاها، تكنولوژي چند جنبه ويژه دارد. از جمله اينكه با مصرف از بين نمي‏رود، همچنين به راحتي منتقل شده و فراملي است.

در واقع تكنولوژي يك كالاي فكري است و فرايند توليد دانش فني به طور زيربنايي فرايند توليد كالاهاي مادي متفاوت است.

پيشرفت‏هاي علمي و فناوري تاثيرات شگرفي را در تمام جنبه‏هاي زندگي بشري بر جا گذاشته و آثار آن روز به روز افزايش مي‏يابد. در جهان امروز،شاخص روند توسعه كشورها، سرعت تحولاتي است كه در زمينه علوم و فناوري پيش آمده است. ميزان رشد علم و فناوري در كشورهاي غني، سير صعودي و شتاباني دارد و كما بيش به صورت كالايي بازرگاني و سياسي در آمده است. در كشورهاي در حال توسعه به منظور تامين اقتدار و حفظ امنيت ملي، مي‏بايست برنامه‏ريزي اصولي براي توسعه علمي و فناوري انجام شود، اولويت‏هاي توسعه علمي براي حل مشكلات اساسي انسان شناخته شوند و در جهت رفع اين مشكلات برنامه‏ريزي شده و در نهايت قدرت ايجاد و عرضه فناوري در اين كشورها به وجود آيد.

 

فن بازار چيست؟

از سازوكارهايي كه اخيراً براي تسهيل و ارتقاي فعاليت‏هاي توسعه فناوري به ويژه فناوري‏هاي پيشرفته و ايجاد قدرت عرضه و تقاضاي فناوري به وجود آمده است، فن بازارها مي‏باشند. فن بازارها در كشورهاي مختلف و با حمايت اتحاديه‏هاي بين‏المللي و حتي بسياري مناطق و پارك‏هاي علمي و فناوري راه‏اندازي شده‏اند كه در هر منطقه با نام‏هاي مختلف از آنها ياد مي‏شود.

در ايران نيز نبود سازوكار عرضه و تقاضاي فناوري احساس مي‏شود و ارتباط بين سرمايه‏گذاران و خريداران فناوري بدون نظام       مشخص صورت مي‏گيرد. در اين راستا طرح راه‏اندازي فن بازار بين‏المللي كشور در پارك‏ فناوري پرديس شروع شده است.

 

ساختار فن بازار ملي كشور

فن بازار ملي كشور از سه بخش فيزيكي، مجازي و پشتيباني تشكيل شده است. در بخش بازار فيزيكي، نمايشگاه‏هاي دوره‏اي و دائمي به همراه اتاق‏هاي مذاكره، سمينار، سالن‏هاي همايش و بخش‏هاي كارگزاري قرار دادند كه فضاي لازم جهت مذاكرات و استفاده از خدمات پشتيباني را فراهم مي‏كند. اين فضا در مجموعه ستادي پارك پرديس احداث خواهد شد. در بخش بازار مجازي، اطالاع‏رساني در زمينه پيشنهادها و تقاضاي فناوري صورت مي‏گيرد، و در سيستم پشتيباني، خدمات عمومي و تخصصي به دو طرف ارايه مي‏گردد.

 

مشتريان و مخاطبان فن بازار

مشتريان فن بازار مي‏توان به سه دسته كلي تقسيم كرد:

 

1-  پيشنهاددهندگان فناوري: تمامي دانشگاه‏ها، مراكز تحقيقاتي و پژوهشي، شركت‏هاي كوچك و متوسط و بنگاه‏هاي بزرگي كه توانمندي عرضه فناوري را دارند.

2-      متقاضيان فناوري: شركت‏هاي كوچك و متوسط، سازمان‏هاي دولتي و بنگاه‏هاي فناوري كه به فناوري خاصي نياز دارند.

3-      سرمايه‏گذاران: كساني كه مايل به سرمايه‏گذاري در فناوري‏هاي مختلف هستند.

صاحبان فناوري و طرح‏هاي پژوهشي مي‏توانند با تكميل پرسشنامه شناسنامه فناوري جهت پيشنهاد فناوري به آدرس فن بازار در برنامه فن بازار، مشاركت نمايند.

پيشنهادهاي ارسالي در كميته‏هايي ارزيابي شده، پس از تاييد نسبت به اطلاع‏رساني بر روي سايت فن بازار و جستجوي شركت يا همكار سرمايه‏گذار، اقدام خواهد شد.

ادرس دبيرخانه: خيابان ستارخان، خيابان حبيب‏اله، نبش خيابان يكم دريان نو، شماره 72، دبيرخانه پارك فناوري پرديس.

تلفكس: 6506969-021، 6505036-021

پست الكترونيك: info@hitechpark.com

 

 


 
comment نظرات ()